Page 18 - industriecultuur
P. 18
“Inzetten op industriecultuur garandeert de toekomst van de regionale maakindustrie” Veel Limburgse bedrijven maken vandaag de omslag naar Industrie 4.0. En een toenemend aantal ondernemersinitiatieven is geënt op de nieuwe businessmodellen. Door binnen deze transitie de link te leggen met industriecultuur, kan de traditionele maakindustrie in balans gebracht worden met de nieuwe trends binnen Industrie 4.0. Zo kan bijvoorbeeld in het opstellen van deelplatformen gebruikt gemaakt worden van het community gevoel, en is het al dan niet aanslaan van de circulaire economie in grote mate afhankelijk van het creëren van goede circulaire modellen op basis van de skills die vandaag al aanwezig zijn bij (laaggeschoolde) arbeiders (fixen, (de)monteren, verzamelen en sorteren van materialen,…). Toekomstbestendig maken betekent ook het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving en –voorwaarden. Industrie4.0 is gekoppeld aan een flexibele arbeidsmarkt (korte termijncontracten, gig economie, gebrek aan stabiliteit). Dit brengt onzekerheid met zich mee. De (nieuwe) industriecultuur en het daaraan gekoppelde waardesysteem kan mensen ankerpunten bieden om met die veranderende arbeidsmarkt om te gaan. En ook bedrijven kunnen circulaire modellen ontwikkelen die meer standvastigheid bieden. “Het blootleggen van de aanwezige industriecultuur schept dynamiek en samenhorigheid” Het welslagen van alle voorgaande aspecten (1-5) kan enkel door het grote publiek op een efficiënte manier aan te spreken. Het ontwikkelen van culturele tools (bv. events, voorstellingen, methodieken) geënt op de typische industrievultuur, helpt om het concept te introduceren, te duiden, en vooral om het te laten leven bij de lokale bevolking. Als gevolg zal er op spontane manier een beweging ontstaan die inzet op industriecultuur in al zijn aspecten en binnen verscheidene sectoren.

