Page 16 - industriecultuur
P. 16

“Industriecultuur creëert kansen voor succesvolle business startups”  Het socio-industriële DNA van de regio vormt een zeer waardevolle basis voor ondernemersinitiatieven, maar wordt nog niet voldoende ingezet. De nodige begeleidingstrajecten rond ondernemerschap dienen gecommuniceerd te worden en socio-industriële thema’s hierbinnen geïntroduceerd. Op die manier worden kansen voor succesvolle business startups gecreëerd, door en voor de lokale bevolking. Die zal sneller geneigd zijn om de overstap naar het in hun ogen risicovolle ondernemerschap te maken. Inderdaad, de traditionele mentaliteit is er nog vooral één waarin opdrachten van hogerhand uitgevoerd moeten worden. Het stimuleren van ondernemerschap zorgt dus niet enkel voor nieuwe diensten en producten (= lucratief economisch landschap) maar ook voor een mentaliteit omslag. Die veranderde attitude is bovendien aangepast aan de nieuwe economische trends, waarin het zelfstandig creëren en verzilveren van kansen een grote rol speelt.    “Op industriecultuur gebaseerde competentieprofielen maken de Industrie 4.0 arbeidsmarkt voor iedereen toegankelijk”  Ook op de arbeidsmarkt is de overgang naar Industrie 4.0 duidelijk leesbaar. Bedrijven zijn op zoek naar een specifiek profiel, vertaald in een combinatie van technische skills en soft skills. De gevraagde technische skills staan in direct verband met de toenemende digitalisering en het toepassen van nieuwe technologieën. Deze skills zijn meetbaar en – mits enige bijscholing – makkelijk aan te leren. De soft skills bevinden zich op het niveau van het waardesysteem. Ook deze competenties zijn onderhevig aan de economische veranderingen, maar dit uit zich op een veel abstractere manier en is daardoor moeilijker te vatten. Het ‘integrale kwadrant’ (Ken Wilber) helpt om de overgang van het Industrie 2/3.0 naar het Industrie 4.0 profiel inzichtelijk te maken.   Het kwadrant omvat vier perspectieven:               INDIVIDU UITERLIJK INNERLIJK DIALOOG Het: gedrag, acties, handelen Ik: gevoelens,  persoonlijke waarde, overtuigingen. Wij: cultuur, groepswaarden, groepsovertuigingen Het: systemen, processen, sociale structuur, externe condities COLLECTIEF 


































































































   14   15   16   17   18